“Organisk post-britpop med et tvist af glam rock” – en genrediskussion af Morten Kistrup

Morten Kistrup VeniceOk. Jeg sidder med fucking sommerfugle i maven. Kan man skrive det, som rock-musiker? Helt sikkert IKKE! Jeg kan dog fortælle, at vi har et nummer (Chase them butterflies, red.) med på den kommende plade (OBS: Den aktive læser vil lægge mærke til, at skjult reklame også forekommer på bloggen..!), som faktisk handler om at forfølge sommerfugle i mavsen – så på sin vis er jeg vel dækket ind?! Nå, men sommerfuglene kommer af, at Venice i sidste uge indgik i en (i øvrigt ganske læseværdig) artikel om sociale medier og nye tider i musikpromovering af Jannick Blaksmark fra Battle & Bounce – på forsiden af Bandbase.dk! Og Venice skal vel at mærke statuere et eksempel på anvendelsen af sociale medier; altså blandt andet vores blog! Så hvis den unge forsanger var lidt nervøs ved sin noget prøvende blogging-debut – hvordan står det så ikke til nu!? Nå, men nu må jeg foreløbig holde fast i, at sommerfugle er noget man skal forfølge; et varsel om noget positivt. Det har jeg jo selv skrevet og sunget, i hvert fald… Og i stedet fortsætte mit andet blog-indlæg.

Flere ting har meldt sig på banen, siden sidst:
Først selvfølgelig bandbase-bloggen, med link til vores blog. Super coolt. Jeg skal gøre mit bedste. Og det er jeg overbevist om, at de andre drenge også gør!

Og så til noget helt andet – dvs. faktisk til noget, som jeg også dvælede lidt ved i sidste blogindlæg – definitioner! Denne gang er jeg dog lidt mere på hjemmebane, da det handler om mine egne ord om vores musik: Selv samme Blaksmark har nemlig kommenteret på min første blog (det er vel blandt andet det, som ’gør’ blogging: Det lever jo mellem mennesker. Fedt!) og spørger til min brug af begrebet ’organisk’. Jeg fik kådt kastet mig ud i en genredefinition af Venice som ”Organisk post-britpop med et tvist af glam rock”. Og nu hænger jeg altså på den. Blaksmark skriver: ”Organisk: Ja… tjaaa… helhed og levende er nok det vi er ude i… (…) måske de vil give os et par ord om den organiske betydning i deres genrebetegnelse… Hvis de altså kommer forbi dette indlæg… ; )” (Ny dansk Musik-blog).

Det gjorde jeg! Altså kom forbi blog-indlægget. Jeg vil hjertens (kom faktisk først til at skrive ’hjernens’… sikke et Freudian slip… må dog hellere holde mig fra psykologiens luner) gerne svare på, hvad jeg mener med ordet ’organisk’ – og ikke mindst, hvordan i alverden denne term passer på Venice’ sound:

Når jeg skriver, at vores musik er ’organisk’, så mener jeg først og fremmest varm, levende og organisk – som en organisme. Rent teknisk betyder det blandt andet, at vi har forsøgt at fremkalde en akustisk, nærværende og levende sound, der emmer af levende instrumenter og binder lydbilledet sammen til en større ’levende helhed’. Det organiske i lydbilledet sammenkobles med et britisk-islæt, som Blaksmark også er inde på, – heraf termen ’post-britpop’ – blandt andet med glamrockens flabethed, som jeg elsker (!) og så det mere kantede og metalliske, som også hører hjemme i Venice.

Jeg kan huske, at min ven og producer, Kasper No Behrens, engang i tidernes morgen har fortalt mig, at ”det smukke bliver endnu smukkere, hvis det blandes med noget grimt” (og vi taler her om musik – men læseren er mere end velkommen til at overføre dette til andre af livets kontekster). Og det har Behrens jo har så evigt ret i. Vi kender vel alle popnumre, som er tilsat så meget fløde, at kvalmen indfinder sig allerede før kunstneren er begyndt at synge den første strofe, som så sikkert også er noget snask..!

Det var alt for nu! Og så blev det sgu lidt langt igen…. Men her kommer Michael mig til undsætning. Han havde nemlig følgende kommentar til mit første indlæg: ”Den citerede definition på blogging, er i mine øjne noget forældet. Blog indlæg kan sagtens være lange!”.

Jeg siger tak – også for tålmodigheden.

Vi ses på bloggen.
Morten, Venice

4 kommentarer

  1. “Vi kender vel alle popnumre, som er tilsat så meget fløde, at kvalmen indfinder sig allerede før kunstneren er begyndt at synge den første strofe…”
    – Meget vise ord!

    Ps.
    Jeg synes også gerne et blogindlæg må være langt.

  2. […] Venice — organisk post-britpop & glam rock […]

  3. Tak for et rigtig godt svar Morten… Og helt enig, som du kan se – http://ny-dansk-musik.blogspot.com/2009/03/ping-pong-med-morten-og-ikke-sa-ny.html

    Glæder mig til næste post…

    Word

  4. […] af Morten: Interview med Morten Kistrup Glam rock uden glam! Organisk post-britpop Venice uden for […]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Skriv et svar

